Recenzia
Bohužiaľ je ich veľmi veľa, masových vrahov a logicky vrážd, odporné zabíjanie je už ich koníčkom, ja sa volám Ethan Thomas a som z FBI a mojou úlohou je toto hnusné krvi prelievanie konečne zastaviť. Ešte si spomeňte na minuloročnú najstrašnejšiu hororovú hru, áno F.E.A.R., ktorá je podobná Condemnedu tou hororovou atmosférou a určite každý hráč čo dohral F.E.A.R. sa tešil na Condemned.

Vývojár: Monolith Productions
Vydavateľ: Sega

Platformy: PC
Žáner: Akcie
Lokalizácia: Nie (anglicky)
Vydanie hry: , 2006/4
Podobné hry: FEAR
Platformy: PC, XBOX 360
Oficiálny web: www.condemnedgame.com
Hru si môžete zakúpiť na: http://eshop.megahry.eu/SEGA/Condemned-Criminal-Origins_g444.html
Slovenský preklad si stiahnete na: http://www.slovenciny.com/?func=news_info&id=178
Slovenský web: http://condemned.megahry.eu/
Autor recenzie: Hracho Martin

Príbeh:
Už v úvode som spomenul, že hráč sa v ryje do kože agenta FBI Ethana Thomasa, ktorý ma za úlohu vyriešiť brutálnu vraždu pár ľudí ale nie je na to sám majú mu pomôcť 2 agenti, popri vyšetrovaní, prídu na miesto činu nepozvaný hostia, feťáci odporný vrahovia, a jeden z nich zoberie Ethanovu zbraň a zabije ňou jeho kolegov a Ethanovi ešte hovorí že mu urobí zo života peklo a vyhodí ho von oknom. Ethan sa zobúca vo svojom byte a pri ňom sedí neznáma osoba, Thomas sa pýta ako ste sa sem dostali a čo tu chce, no on ho ubezpečí, že pracoval s jeho otcom a chce mu pomôcť, lebo verí že on tú vraždu nespáchal. Policajti zistili, že tí dvaja agenti boli zavraždení jeho zbraňou(lebo skutočný vrah ju tam nechal) a tak je podozrivý a idú po ňom a tak sa Ethan rozhodne, že nájde skutočného vraha a tým očistí svoje meno a tak za s neho stáva štvaná zver a to najhoršie ho ešte len čaká, ale nie je na to sám cez telefón mu bude pomáhať Rosa, ktorá bude analyzovať napr. otlačky prstov z niečoho. To by o príbehu už stačilo aj tak som vám už povedal až priveľa ale ešte pripomeniem, že hlavný hrdina je podobný tomu s F.E.A.R.U tým že počas zisťovania bude mať halucinácie, ale tu ešte hlavný hrdina aj rozpráva.

Grafika
V hre je použitý engin z F.E.A.R.U. ale nie je v ňom pridaný žiadny nový efekt, ale hra určite prešla optimalizáciou. Grafika je jedným slovom úchvatná, animácie tvárí, textúry, halucinácie aspoň v strednej kvalite vypadajú naozaj úžasne a dodajú na atmosfére, ďalej sú tu výborne realistické tiene vďaka soft shadows, pixel shadery vám ukážu ich vysokú kvalitu a o fyzike ani nehovorím tu je dvojnásobne väčšia ako u F.E.A.R., vysoká kvalita grafiky sa dala čakať.

Hratelnosť + boj na telo + zbrane :
Musím povedať že pri hraní tejto hry som sa oveľa viac bál ako pri F.E.A.R. , prečo lebo hra je dosť temná, tma vás bude sprevádzať od začiatku až po koniec, našťastie budete mať baterku s neobmedzenou výdržou a chvalabohu nemusíte ju vymieňať ako pri Doomovi 3, v hre navštívite naozaj miesta kde by ani za krásny slnečný deň ľudská noha nevkročila, verte- neverte na stanici metra to nebude bohvie čo, budete vidieť boj medzi netvormi, ľuďmi sa už veru nebudú dať a pôjdu hlavne po vás, a navštívite aj ďalšie strašidelné miesta ako strašidelnú farmu a školu sv. Jozefa, kde to bude vyzerať ako Drakulov nájomný byt, ďalej strašidelnú farmu, kde to bude najstrašnejšie. Design úrovní sa mi veľmi páči, nie je nudný, budete aj vo vnútorných priestoroch aj vo vonkajších, čo je výborné plus hry. Hra prichádza s veľmi zaujímavou novinkou a to bojom na telo a tu už sa znova dostávam k fyzike, v tejto hre budete používať zbrane na aké narazíte, napr. (vždy môžete mať len 1 zbraň) drevo, lopatu, kovovú rúru horiacu fakľu, sekeru, tupé kladivo, páčidlo ale aj ťažšie zbrane ako pištoľ, brokovnicu, revolver, samopal, niekedy som mal zbraň a bol v nej jeden náboj ale žiaden strach aj s prázdnou zbraňou sa dá nepriateľovi plieskať po hlave ale nevydrží dlho, takých 9 úderov a zostanú po nej malé kúsky ale stále sa dá bojovať a to kopancami, ktoré sú veľmi účinné. Fyzika je veľká u zbraní, zbraň si môžete zobrať coolovým spôsobom napr. kovovú rúru odtrhnete od steny, zbrane slúžia aj ako kľuč k ceste ďalej, napr. sa potrebujete dostať za zamknuté dvere a hra vám oznámi že pomocou sekery rozsekáte dvere, alebo sa potrebujete dostať za mreže, k tomu vám pomôže páčidlo, narazíte aj na dvere chránené kódom- lopatou to vyriešite a tupým kladivom zámky, a teraz samotné boje. Keď držíte nejakú zbraň použiteľnú len na boj zblízka tak musíte samozrejme prísť čo najbližšie k nepriateľovi a správne si načasovať útok a blokovanie nepriateľových úderov, zbraň môžete nepriateľovi aj zobrať pomocou elektrošoku a keď bude mimo iba mu čapnete po hlave, ale sú tu ešte štyri spôsoby ako brutálne doraziť nepriateľa a to silným úderom Ethanovej hlavy o nepriateľovu, zlomením väzu, uškrtením a úderom päsťou ale toto môžete využiť len keď vrah na kolenách. Budete používať aj zisťovacie nástroje, pomocou ktorých identifikujete, napr. nejakú látku, alebo krv. Počas hry použijete tri zisťovacie nástroje: 1. UV svetlo- dokáže zistiť a osvetliť krv alebo inú organickú zložku, jednoducho látky, ktoré ľudské oči nezbadajú. Dôkazy sa pod UV svetlom vysvietia na fialovo. 2. Laserové svetlo- dokáže zvýrazniť prítomnosť rôznorodého materiálu a elementárne stopy. Dôkazy laserovým svetlom sú vysvietené na zeleno. Takisto to ľudské oko nemá šancu zbadať. 3. Plynový spektrometer- dokáže lokalizovať čiastočky vo vzduchu a rôzne pachy. Pomôže aj pri hľadaní bonusov. Ďalej použijete vzorkovač- na zberanie vzoriek, 3D skener- zbiera trojdimenzionálne informácie a digitálny fotoaparát- to snáď vie každý. Celú hru budete prechádzať lineárnou cestou, ale mne to nevadilo, všetko mi to vynahradila úžasná atmosféra.

Umelá inteligencia + pohyby Ethana
Umelá inteligencia tejto hry je F.E.A.R. veľmi podobná. Síce nepriatelia sa niekedy medzi sebou vyvraždia sami a kto prežije tak ide po vás, ale aj tak určite to s nepriateľmi nebudete mať ľahké, uvediem príklad: narazil som na troch nepriateľov dvaja z nich mali zbraň na blízko a tretí revolver, ten čo mal zbraň na mňa z diaľky pálil a keď som mu dal maličký šok a práve som sa mu chystal vziať zbraň, ale tí dvaja mi v tom zabránili a keď jeden z nich nemal zbraň tak ten jeden ho zatiaľ kryl nech si nájde inú, možno ani netušia ako perfektne spolupracovali, autori sa snažili a za to majú u mňa veľkú vďaku. Možno sa vám zo začiatku bude zdať, že agent FBI nevie skákať ani podliezať ale vie, je dopredu určené na ktoré miesto môže vyskočiť alebo podliezť, čo beriem ja ako plus aspoň som zbytočne neskákal.

Hudba
Mne sa už páčila hneď v hlavnom menu a v úvode hry, potom počas hry žiadna hudba, ale pár strašidelných tónov, ak máte minimálne repro 5.1 budete prekvapený s kvality ako ja.

O 5 % vyššie nároky než u F.E.A.R. ?
Minimum:

Windows 2000,XP, Pentium 3/ AMD, 2 Ghz, 256 Ram, grafická karta s podporou directx 9- Geforce 3/ Radeon 8500 s 64 MB pamäťou, zvuková karta, 6.23 GB miesta na disku

Maximum:
Windows 2000,XP, Pentium 4/AMD, 3 Ghz, 1024 Ram, grafická karta s podporou directx 9- Geforce 6800 GT/ Radeon 9800 Pro s 256 MB pamäťou, zvuková karta 7.1, 6.23 GB miesta na disku.

Určite vás zaskočilo, čo som napísal- o 5 % vyššie nároky než u F.E.A.R., lebo oficiálálne grafické karty na hru sú Radeon 9500 a Geforce 6200 so 128 MB pamäťou, ale verte že to spustíte aj na starších PC, lebo ja na mojom AMD 1900+, 1.6 GHZ, 1024 RAM, Radeon 9550 s 256 MB pamäťou si užívam hru medzi strednými a vysokými detailmi s rozlíšením 800x600, hrám úplne v pohode a to nespĺňam ani procesor na minimum, takže sa nebojte spustíte to aj na slabších PC.

Multiplayer + Verdikt
V hre mi veľmi chýbal multiplayer, bola by skvelá zábava a veľká zmena hrať s kamarátom boj na blízko, škoda. Ale Condemned: Criminal Origins si určite vysoké hodnotenie zaslúži a keď je ešte k tomu slovenčina čo si viac priať len pokračovanie. Condemned je synonymum strachu, nestrácajte čas... spravodlivosť čaká. Prajem veľa zábavy z hrania a užívanie si slovenčiny na hru a aj strachu, to je tiež vec o čom autorom hry ide.


Verdikt:

+ príbeh
+ grafika
+ boj na blízko
+ zvukové efekty, hudba
+ hra je výborne zoptimalizovaná
+ atmosféra
+ u mňa výborný design misií
+ naozaj budete mať dôvod zahrať si hru znova
+ umelá inteligencia ma prekvapila
+ vynikajúca slovenčina
+ kandidát na hru roku
+ súboj s bossmi
+ zisťovacie nástroje
+ koniec hry(budete prekvapený)
- krátkosť hry
- chýba multiplayer

Hodnotenie: 93 %